23 kovo 2016

Nuo uošvio iki baro arba keli patarimai rašantiems

Saulius Jarmalis | VRP blogas

Lankydamasis pas uošvį Dzūkijoje neretai įsiveliu su juo į diskusiją apie tai, kas yra darbas ir kas – ne. Jis – darbo žmogus. Kirvis, malkos, bulvės – tai, pasak uošvio, fizinis darbas, kurio rezultatas akivaizdus. O ar tai, ką veikiame mes, miestiečiai, kiauras dienas prasėdintys prie kompiuterio klaviatūros, apskritai galima vadinti darbu, jam kelia rimtų abejonių. Kai uošvis klausia, ką gi aš dirbu, atsakau – rašau. Tuomet jis sako, jog rašydamas pūslių nepritrinsi ir jis rašyti taip pat mokąs...



Po tokių dialogų neretai susimąstau, kaip lengvai iki buko barškinimo per klaviatūros klavišus gali būti nuvertinami, regis, labai svarbūs įgūdžiai. Tačiau rašymas iš tiesų yra vienas kertinių komunikacijos specialistų gebėjimų.
Nuo uošvio iki baro arba keli patarimai rašantiems
Man rašymas niekada nebuvo vien barškinimas klavišais. Rašydami paprastai siekiame kur kas reikšmingesnių tikslų nei tiesiog kelios eilutės žodžių ant balto popieriaus lapo. Kad tas tikslas pavirstų rezultatu kiekvieną kartą prieš sėdant prie balto popieriaus lapo (mano kolega A. Puklevičius jau rašė apie balto lapo baimę) turite daug žinoti ir užduoti sau dar daugiau klausimų. Čia – tik keli iš jų.


Ką norite pasakyti? Rašydami jau nuo pat pirmojo sakinio turite žinoti, ką norite pasakyti, kokią naujieną pranešti, kokia svarbiausią įžvalgą pateikti, kokią istoriją papasakoti. Turite aiškiai matyti pagrindinę žinutę, o visa kita – kontekstas ir meninės priemonės. Siūlau paprastą pratimą: pirmiausiai apibrėžkite savo pagrindinę žinią vienu sakiniu. Jis dar neprivalo būti visiškai rišlus, svarbu, kad jums patiems būtų aišku, ką norite pasakyti. Užsirašykite šį sakinį. Tai – jūsų teksto „stuburas“.


Kam norite pasakyti? Ne mažiau žinoti ir auditoriją, kuriai skirta publikacija. Kas tai – B2B verslo partneriai? B2C – vartotojai? Srities specialistai? Sprendimų priėmėjai? Žurnalistai? Bet kuriuo atveju, žinutė pirmiausia nėra skirta pačiam Jūsų klientui. Žinutė nėra skirta ir žurnalistams, nors iš dalies, jeigu informacija patenkina jų smalsumą, greičiausiai bus įdomi ir auditorijai tų žiniasklaidos priemonių, kurioms žurnalistai dirba. Taigi, įsivaizduokite galutinį vartotoją, tą, kuris skaitys ir išvadas darys paskutinis. Paklauskite savęs: ką jis turi išgirsti, suprasti ar padaryti perskaitęs jūsų tekstą? Koks jūsų „kvietimas veikti“? Įvertinkite, kaip jis dera su jūsų pagrindine žinia (žr. pratimą aukščiau).


Koks mano skaitytojas? Stebuklingas triukas – pamėginkite įsijausti į žmogaus, kuriam skirtas tekstas, kailį. Įsivaizduokite, kad esate verslininkas, kuriam adresuotas rašomas naujienlaiškis. Arba naujienų portalo, kuriame bus publikuotas pranešimas, skaitytojas. O gal vadovas, kuriam rūpi naujausia verslo valdymo sistema, tas studentas, kurį mėginate paraginti taupyti pensijai. Ką mąstote, matote, girdite, jaučiate? Kokie jūsų prioritetai? Kas jums atrodo svarbiausia tekste dabar, pažvelgus iš skaitytojo perspektyvos?


Kokią istoriją papasakosiu? Prisiminkite, kada pastarąjį kartą leidote laiką su draugais bare. Apie ką kalbėjotės ir ką pasakojote? Kertu lažybų, kad didžiąją pokalbio dalį keitėtės vieni su kitais įvairiomis istorijomis. Būtent jos atkreipė dėmesį, privertė diskutuoti, skatino susimąstyti. Pasakojimai yra tai, ką mėgsta ir ką vertina dauguma skaitytojų. Taigi jei norite, kad jūsų tekstas būtų įdomus ir paveikus – įpinkite į jį istoriją.


Ar neliko skylių? Visas kontekstas, kuriuo apipinta Jūsų pagrindinė žinutė, yra labai svarbus. Kiekvienas sakinys turi paskirtį – pasakoti, susieti teksto dalis, užkamšyti skyles ir atsakyti į visus klausimus, kurie gali kilti skaitant. Skaitykite savo tekstą kritiškai ir duokite paskaityti kolegai, draugui. Kokie klausimai jam kyla? Ar kažkas liko neaišku, o gal „ne į temą“? Kiekvienas toks klausimas – skylė, kurią reikia užtaisyti.


Taigi pradėti nuo esmės. Pagalvoti apie skaitytoją. Istorijomis suteikti tekstui atspalvių ir estetinės vertės. Pasirūpinti logika ir nuoseklumu. O svarbiausia – rašyti, rašyti, rašyti. Kaip kad plaukti neišmoksite vien tik stovėdami ant kranto, taip ir rašymo įgūdžius lavinti galime tik dirbdami prie balto popieriaus lapo.


Sėkmės ir įkvėpimo!
Esame viena labiausiai patyrusių komunikacijos konsultantų agentūrų Lietuvoje
Strategija. Įgyvendinimas. Rezultatas.