14 rugsėjo 2015

Gazelės, komunikuokite drąsiau!

Miglė Strempickė | VRP blogas

Šių metų dienraščio „Verslo žinios“ organizuojamoje konferencijoje mažoms ir vidutinėms įmonės „Gazelė 2015“ buvo daug diskutuojama apie svajones, inovacijas ir eksportą. Visos šios trys temos man artimos ir įdomios. Tačiau apie jas - galbūt kitą kartą. O šį – apie komunikaciją mažųjų ir vidutinių įmonių segmente.
Gazelės, komunikuokite drąsiau!
Džiaugiuosi, kad šiemet „Gazelėje“ ne vienas pranešėjas, pasakodamas apie naujovių svarbą versle ar degančias akis kurti ir augti ne tik Lietuvoje, bet ir už jos ribų minėjo tokius raktinius žodžius kaip „komunikacija“, „rinkodara“, „ženklodara“.


Argumentų, kam to reikia ir ką tai duoda konferencijoje buvo pakankamai. Vienas akivaizdžiausių ir vizualiausių – priminta besišypsanti kreivė (angl. smiling curve, Stan Shih, 1992 m.). Joje – rinkodara (tiesa, šiandien labiau tiktų tai įvardinti kaip 360° komunikacija) yra vienas iš elementų, lemiančių produkto ar verslo kuriamą pridėtinę vertę.


Sakyti, kad mažos ir vidutinės įmonės Lietuvoje neskiria dėmesio ir lėšų savo prekių ir paslaugų komunikacijai, būtų neteisinga. Neretai jos tai daro kur kas kūrybiškiau ir taikliau, lyginant su didelį biudžetą turinčiomis bendrovėmis. Vis tik šio segmento komunikacija turi savo niuansų.  Neretai ji yra savadarbė. Ne visada tai blogai − ypač, kai žmogus turi patirties ar žinių komunikacijos srityje, tačiau negalime kiekvienas būti visų galų meistrais, tiesa? Antra, daugeliui mažesnių įmonių atrodo, kad su mažu biudžetu pasiekti apčiuopiamų rezultatų neįmanoma. Mano nuomone, tai neteisingos prielaidos. Tad kviečiu padiskutuoti, kokias galimybes ir kokius privalumus komunikacijoje turi mūsų ekonomikos variklis – mažos ir vidutinės įmonės.


Būti mažam – ne minusas. Įvairūs sociologiniai tyrimai ir specialistų piešiami kartų psichografiniai portretai rodo, kad šiandien žmonės yra linkę remti smulkesnį verslą ir net mokėti daugiau už tą pačią prekę ar paslaugą, kurią galėtų gauti iš stambaus rinkos žaidėjo, jei tai siūlo vietinė nedidelė įmonė. Ypač taip vadinama Millennium karta mieliau renkasi startuolių paslaugas ir produktus, remia idėjinius, jų vertybėms artimus verslininkus ir jų veiklą. Todėl kūrybiniai sprendimai – nuo jūsų verslo legendos, verslo istorijos ir misijos, iki komunikacijos, teisingai išryškinantys įmonės privalumus ir net parodantys, kad esate smulkus verslininkas, tikrai gali turėti reikšmingos įtakos.


Pasakokite istorijas. Mažos ir vidutinės įmonės neturi tokios gausos įvykių ir naujienų kaip didžiosios, tačiau tai nereiškia, kad jos neturi ko papasakoti. Šiandien komunikacijos erdvėje neretai didesnę galią turi ne sausas faktas, o istorija. Ir jų gali būti labai įvairių. Pasakokite savo sėkmės istoriją klientų lūpomis, atverkite savo veiklos virtuvę ir parodykite, kaip siekiate kokybės, išskirtinumo. Galbūt jūs esate vienintelis tokio verslo atstovas Lietuvoje, o gal jūsų gaminamos prekės gimsta iš ypatingų žaliavų, kurias atsigabenate patys iš už jūrų marių, o gal... Sąrašą galima būtų tęsti ir tęsti.


Kurdami istorijas apie savo veiklą ir save papasakosite daugiau ir sudominsite labiau, negu pasirinkę kelią tiesiog tiesmukai pristatinėdami pirkėjams į kaktą savo prekes. Ir, svarbu, nepamirškite formos – istorijos šiandien pasakojamos ne tik tekstu žiniasklaidoje, jūsų interneto svetainėje ar lankstinuke, bet ir diskusija „Facebook“ tinkle, vaizdo įrašu „Youtube“ svetainėje, nupieštu infografiku, surengtu performansu ir t.t. Neribokite savęs.


Raktas - socialinė žiniasklaida. Šiandien nemažai žiniasklaidos kanalų vienaip ar kitaip skiria dėmesio mažam ir vidutiniam verslui. Pavyzdžiui, verslo dienraštis „Verslo žinios“ kasdien rengia rubriką „Mano verslas“, naujienų portalas 15min.lt turi rubriką „Startup“. Savo krašto verslininkus visada mielai pagloboja ir vietinė žiniasklaida. Vis tik nereikėtų apsiriboti tik tuo – socialinė erdvė ir jos kanalai šiandien leidžia įmonėms komunikuoti greičiau, efektyviau, paprasčiau. Mes, komunikacijos specialistai, savo klientams, norintiems tikslingai pasakoti apie save ir savo prekes ar paslaugas, siūlome vystyti nuosavus žiniasklaidos kanalus, ir socialinė medija tam itin palanki. Maži kaštai, jokių tarpininkų, tiesioginis grįžtamasis ryšys, aiški turinio kontrolė – tai esminiai nuosavų kanalų pliusai jūsų komunikacijai.


Taigi apsvarstykite, galbūt nemaža dalis jūsų potencialių pirkėjų ar gerbėjų yra „Facebook“ tinkle, o gal jūsų verslas yra B2B ir jums reikėtų aktyviau reikštis sparčiai Lietuvoje augančioje „Linkedin“ platformoje. Nepamirškite ir galimybių kooperuotis su kitais socialinės erdvės projektais, bendruomenėmis, judėjimais. Partnerystė leidžia plačiau ir garsiau skleisti žinią apie save.


Pasitarkite. Ko gero, verslo pradžioje įprasta, kad įmonės steigėjas ar vadovas daro viską – ir kuria įmonės strategiją, ir skaičiuoja finansus, ir prisiima atsakomybę už pardavimus, ir pagalvoja apie rinkodarą bei komunikaciją. Vėliau, įmonei augant, atsiranda už tam tikras sritis atsakingi žmonės, gal net atskiri įmonės skyriai. Tai logiška. Tačiau kodėl finansams tvarkyti įmonės dažniausiai samdo profesionalus (kuria atskirą darbo etatą arba samdo išorinę įmonę), bet komunikaciją palieka be šeimininko ar bent jau specialisto patarimo? Patyrę ir kompetentingi komunikacijos specialistai įvertins jūsų poreikius ir galimybes teisingai ir tikrai nesiūlys kurti brangiai kainuojančios komunikacijos strategijos ar vykdyti sudėtingus integruotos komunikacijos projektus.


Šiandien komunikacijos ir viešųjų ryšių agentūros klientams siūlo įvairius bendradarbiavimo modelius, skirtingus sprendimus ir lanksčią kainodarą. Ir netiesa, kad visi mažųjų įmonių projektai agentūroms yra neįdomūs. Tad išdrįskite pasitarti ir tai galbūt atvers naujų perspektyvų jūsų verslo sėkmei.

Daugiau informacijos :

Miglė Strempickė
Projektų direktorė

Email: migle@vrp.lt
Esame viena labiausiai patyrusių komunikacijos konsultantų agentūrų Lietuvoje
Strategija. Įgyvendinimas. Rezultatas.